World Championship Ironman Hawaii 2018

Share/Bookmark
15.4.2018

Petr Kopřiva pokořil havajského Ironmana

World Championship Ironman Hawaii 2018

Nervozita před startem…. Rivalita po celou dobu závodu…. Odhodlanost podat co nejlepší výkon…. Obrovská bolest celých 42km marathonu…. Radost při plazení se do posledních metru finishline…. Euforie z dokončení tohotu závodu…. To vše jsem prožíval při World Championship Ironman Hawaii.

Závod jsem nakonec pokořil v čase 10h:46, což beru v rámci připravenosti jako zklamání, ale zároveň jako výhru nad sebou samým a dokončení tohoto závodu !

PLAVÁNÍ - 1 velký okruh směrem do dalekých hlubin oceánu obeplavat loď 1,9km tam a zase zpět. To nás čekalo při prvním distanci tohoto závodu. Snažil jsem se dostat hned do prvních řad na okraji startovního pole (což mě stálo cca 15 min. šlapání vody), udržovat si své tempo a zaplavat svůj standartní výkon okolo 57 min. Po výstřelu mela, po 200m kopanců se mi podařilo dostat na úplný okraj a kopírovat bojky lemující trat, párkrát jsem se dostal do potyčky se surfaři, kteří tyčili trat. Bohužel pro ně jsem byl silnější a držel si svou lajnu a tempo okolo 1:30/100m , což byl můj plán. Po cca 1km se konečně balík lehce roztrhal a já plaval v lajně dalších plavců na pohodu v háku. Toto udržet byla by paráda. Bohužel po otočce za lodí se opět balík ve stovce plavců spojil a byla to mela o přežití. Cca 300m před výleze jsem vypil dosti slané vody a párkrát jsem myslel, že pošlu rybičkám krmivo. Musel jsem zvolnit, abych byl schopen zdárně dokončit první disciplínu. Nakonec odplaváno za 1:02 což na dlouhý triatlon není tak pekelná ztráta, ale ztrácíte kontakt s lepšími závodníky.

KOLO:  v depu to vypadalo jako v cirkuse, tolik lidí stejně vyrovnaných se může potkat pouze tady. Vyrážím na kolo a snažím se držet své tempo předvést dobrý výkon, ale zároveň pošetřit energii  tak,  abych se neodvařil na běh. Cílem bylo zajet okolo 5h a mít dostatečný prostor doběhnut do cíle pod 10h. Kolo bylo opět v jednom okruhu nejprve po dálnici a poté klasické silnicí mezi lávovými poli 90km do Hawi a zpět. Opět velmi vyrovnané, jedete přes 37km/h průměr a neustále Vás dojíždí další závodníci. Říkám si klid a drž své tempo, cca 30km před Hawi začal foukat silnější protivítr a trať se vlnila do kopce, do Hawi držím průměr něco pod 36km/h a říkám si paráda, teď zpět s větrem a je to doma. Do Kony šel ještě průměr nahoru a přivážím si pro mě skvělý čas 4:52.

BĚH: při dojezdu z kola si říkám super, je to rozjeté skvěle, teď stačí udržet tempo 4:50/km což je ještě o cca 30s horši než mé standartní IM tempo a mohu atakovat hranici 9h:20min., na což bylo natrénováno. Bohužel při rozběhnutí cítím šílení křeče v břiše a nedokážu plynule běžet. Musím několikrát zastavit. Poté přichází zvracení a nemožnost téměř běžet. Přecházím tedy do plánu B dokončit závod alespoň v 10h hranici což by znamenalo udržet tempo 6:00/km což bych za normálních okolností zvládl i pozadu. Bohužel nešlo se rozběhnout. Běh byl opět rozdělen na 1 okruh, nejprve po Alli Drive cca 5km tam a zpět a poté na 4 proudovou dálnici k Energy Labu a zpět. Po Alli Drive výborná atmosféra a byl jsem schopen ještě klusat cca po 5min./km, poté již beznaděj a přemýšlení zdali to má v této situaci a výhni smysl dále pokračovat a dochodit do cíle. Následuje plán C dokončit vůbec a do západu slunce. Žaludek na hranici smrti a tělo říká kašli na to, hlava říká Ironman a ještě k tomu na Havaji se nemůže vzdát. Plazím se dále a cílem je návštěva občerstvovačky – led, cola, led, ledová voda, gel né – protože za občerstvovačkou je to venku. Atd. dokola a dokola… a po cca 4h:45 min. mého nejdelšího marathonu v životě nakonec probíhám finishline a cítím obrovskou úlevu dokončení tohoto pekla v mém dosavadním nejdelším čase Ironmana 10h:47min.

MÉ TRENÉRSKÉ ZHODNOCENÍ PŘI ZPĚTNÉM POHLEDU NA VÝKON: Jednoznačně podcenění stravování během cyklistické části a přizpůsobení stravy během výkonu na tamní klimatické podmínky, příliš mnohu vypito – cola, ionty, vody, gely, a energetické tyčinky. To, na co jsem zvyklý mi v teplém počasí promíchalo žaludek. Chyběla tužší strava pro neutralizaci žaludku formou klasického pečiva, toustů, šunky, sýru a nebo třeba vývaru. Dále zařazení více tvrdších tréninků v těchto podmínkách zejména v přechodové části  kolo a běh – více testování apod. A komplexně v rámci víceletého cyklu zaměření spíše na okolí svých svěřenců než na sebe sama. Vzhledem k mé závodní a trenérské praxi, již přes 17 let v triatlonu, předtím ještě vytrvalostní sporty, cyklistika, běh na lyžích dokážu stále těžit ze své minulosti, která v průběhu mé práce se maximálně udržuje nebo lehce upadá. Triatlon děla stále více lidí a konkurence neúprosně roste i v Age Group, kdy světová špička dosahuje úrovně výkonu profesionálů. Dá se říci, že vlastně rozdíl mezi profíkem a Age Group je v tom, že oba trénují stejně, ale ten druhý si prostě vše hradí ze svých zdrojů. Proto při pohledu kolik času jsem věnoval své přípravě při pracovním nasazení na tento fakt, mohu být nad svým výkonem téměř spokojen.

PODĚKOVÁNÍ:

Chtěl bych tímto poděkovat všem, kteří mi fandili a podporovali na dálku. 
Dále mé přítelkyni se skvělou organizaci celé akce a support během celého závodu a nervy, kterou se mnou měla.

Za finanční podporu, kteří mi pomohli částečně pokrýt náklady na celou akci. 
René Sommer a společnosti Kofola
Ondrovi Přecechtělovi a společnosti Opametal,
Romanovi Koštálovi a Lence Sonnkové a společnosti inSPORTline
Pavlovi Schreibrovi a společnosti Femont
městu Opava

Za materiální podporu 
na doporučení od skvělého kamaráda Radka Svěntého, kterého teprve Havaj čeká, p. Rabonovi a společnosti Kalas za skvělé dresy a trisuit v mém Havajské designu  

Ladovi Vichánkovi za podněty k grafice a zpracování desingu

Honzovi Šimonovi, který mi skvěle připravil kolo, které se díky tomu ještě na svůj důchod nechystá a pozn. že je vše o nohách stále platí.

V poslední řádě mé práci a společnosti inTrener a projektu 226km, který mě naplňuje v přípravě dalších Ironmanů a vytrvalostních sportovců.

Ještě jednou děkuji všem a těším se na další práci….

Mahalo a někdy možná přístě….

 




 

AKTUÁLNÍ PŘÍPRAVA TÝDEN PŘED ODLETEM

Zatímco zima klepe na dveře a většina sportvoců již oráží, vrchol sezony mě teprve čeká ! Ironman Hawaii je za dveřmi a stím i finušuje má příprava.

Posílám další postřehy z příravy:

Minulý týden probíhal v regeneračním duchu (pouze 16h tréninku) pro načerpání engergie pro poslední těžký blok tréninku. Jako vždy jsem byl v tomto týdnu více rozbitý než v plném tréninku, Tento týden se šlapalo již do plných.

Pro insipraci posílám hlavní motiivy :

PLAVÁNÍ - 22x 100m start v 1:45 (prvních 12x - 75m našrot + 25m volně, dalších 6x 50m našrot + 50m volně + dalších 4x 50m (25 našrot + 75 volně)

KOLO - ANP intervaly 1 + 2 + 3 + 4 + 4 + 3 + 2 + 1 min. na šrot mezi vyjetí stejně dlouhé jako interal

BĚH - rychlost - 6 x  200m + 300m T 3:30/km mezi 100m výklus nwbo tempařina v terénu 3km T 4:00/km + 3x 1km T 3:45/km + 2km T 4:00/km + 4x 500m (T 3:30-45/km) mezi 2 min. lehký klus

TEST NA KONCI TÝDNE   -  plavání 3km na pohodu, poté 120km kolo vytrvalostně ale držet tempíčko průměr přes 34km/h + ihned poté přechod běh prvních 6km T 4:15-20 a 2 km lehký výklus

CVIČENÍ - medicinbaly - kondiční, poweryoga - kompenzační,

Z hlediska objemu tzn.:

plavání 15km
kolo 350km
běh 90km
odcvičeno - 4h
celkem - 28h

Nadále se přesouvám v příštím týdnu na Havaj, kde se zaměříme v prvních dnech pouze na rozjetí ve všech disciplínách a aklimatizaci s postuným navyšováním objemu. Poté pocitově pár tempových tréninku a vyladit optimálně formu odpočinkem a relaxem !

Děkuji za další podporu městu Opava a nadále mým sponzorům inTrener - 226km, Kofola, Opametal, Kalas, Femont, inSPORTline.

www.226km.cz , www.inTrener.cz

AKTUÁLNÍ PŘÍPRAVA TÝDEN 12.8 - 2.9

Zbývá měsíc do vrcholu sezonu World Championschip Ironman Hawaii, posílám postřehy z přípravy za měsíc srpen:

Z hlediska tréninkových možností objemy měsíce:

PLAVÁNÍ - 50 km
KOLO - 365 km
BĚH - 200km
POSILOVÁNO - 15h
CELKEM - 75h tréninku

V rámci tréninků jsem absolvoval 4 závody.-  Epic 3 challenge  - 3 sprint triatlony za sebou - první den časovka, druhý den závod s hromadným startem a třetí den nás pouštěli intervalově součtem obou závodů. Závod jsem nakonec dokončil na celkovém 3 místě. Dálším závodem byla kros 10km Breda běh , kterou jsem pokořil v čase 36:40 na 4 místě - https://www.sportt.cz/racesResults/resultlist/692

Aktuálně přípravu v září směřuji k maximální objemové přípravy, kdy bych chtěl atakoval 3 týdny po sobě hranici 25h tréninku týdně.Poté týden před odletem na Havaj odpočinkový - regenerační týden. A na Havaji týden aklimatizační trénink zaměřený na postupné navyšování objemu s cílem rozvoje závodního tempa, poté týden před závodem již doladění a snižování objemu a zvyšování intenzity.

www.226km.cz , www.inTrener.cz,

děkuji za podporu: inTrener, Kofola, Opametal, Femont a inSPORTline,

Opět přináším lehký přehled tréninku pro World Championschip Ironman Hawaii,jak vypadá můj tréninkově pracovní nádech týdne.

UTERÝ- ráno 6:00 plavecký trénink koupaliště - hl motiv. - 21x 100m (prvních 8x celé Kraul, dalších 8x 25Motýl + 75K a dalších 5 x 75M+25K)
odpoledne BĚH rychlá tempařina - 800-600-800-600-800 - T na km 3:20 - mezi 2 min. volná chůze.
po běhu tvrdý kondiční trénink TRX
celý trénink se skupinou mých svěřenců.

STŘEDA - ráno 6:00 plavecký trénink Sádrák - souvislý K 3km - tempo 1:30/100
POSÍLÁM ,,KRÁTKÉ" VIDEO - https://www.youtube.com/watch?v=4PENt9paHxM&feature=youtu.be
dopoledne jako sparing - bežecký trénink s mým svěřencem 45 min. fartlek a hned poté jako sparing plavecký trénink na 50m bazénu - 45 min. ,
odpoledne - kolo v kopcích 50 min. na krev (protože nestihám :-)) do firmy inSPORTline kde vedu 60 min. skupinový kondiční trénink a poté zpět 60 min. vice z kopce volnějí (protože už mám více času :-)) domů. A ulehám do postele

ČTVRTEK - rání 6:00 plavecký trénink bazén - hlavní motiv 4x a střídám intenzitu 150m na šrot + 2x 100 (75 svižně a 25m volně). Cítím lehkou únavu a protože mě čeká o víkendu v rámci tréninku Epic Challenge Triatlon http://www.e3ch.cz/cs/main/ dávám si oraz.

A CO MĚ ČEKÁ NADÁLE - PÁTEK - ráno 6:00 plavání na Sádráku a poté odpoledne start Epic Challenge - první den časovka týmu, kde pojedu se svými svěřenci a těším se na vyhecovaný závod.
SOBOTA - ráno plavání na 50m bazénu a poté přesun opět Epic Challenge, kde mě čeká druhá část závodu tentokráte s hromadným startem sprint triatlon.
NEDELE - třetí část závodu a vyvrcholení závodu - pouští se intervalovým způsobem.

Těším se, že změříme síly.

Petr Kopřiva - hlavní trenér www.inTrener.cz

 

4.8.

posílám další postřehy z přípravy - soustředění v číslech 6 dní tréninku naplaváno 18km, kolo udržovacích 150km a naběháno 100km, odposilováno a strečováno 6h - celkem 26h tréninku, to vše pouze v rámci rozvoje obecné vytrvalosti. Minulý týden jsem si zpestřil závodem ve sprint triatlonu v Rymářově - výsledky - www.czechtriseries.cz/results/track/8273…
Tento víkend jsem si zpříjemnil testovacím vytrvalostním tréninkem - 3km plavání - 45 min. - 130km kolo horská etapa Opava - Jeseník (31,7 průměr - 4h) + poté běh 26km - půlmaraton za 1:33 + výklus. Nyní se v rámci tréninku účastním 3 challenge - 3 sprinty následujících ve 3 dnech po sobě. Děkuji za podporu - www.intrener.cz a www.226km.cz a dále sponzorům Kofola, Opametal, inSPORTline a Femont.

Petr Kopřiva - inTrener

19.7.

Dne 23.6 jsem se postavil na první test českého Moraviamana na distancích Ironmana tedy 3,8km plavání - 180km kolo a 42 km běh. Plavání 59 min. - Kolo těsně pod 4h:56 min. a Marathon 3h:20 min. 3h:21min. celkový čas 9h:21min. a celkové 10 místo. S výsledkem jsem spokojený a závod probíhal podle představ ve všech 3 disciplínách. Výsledky zde - http://www.czechtriseries.cz/results/track/6275?returnUrl=%2Fresults%2Frace%3Fid%3D3472

Poté následoval regenerační týdenní blok a zahájení dalšího půlročního cyklu zaměřeného již na vrchol Hawaii.V rámci toho hned další týden 14 dní po Otrokovicích další závod ČP PALAVA RACE tentokráte na tratích polovičního Ironmana 1,9km plavání - 90km kolo a 21km běh.  Do závodů jsem šel se smíšenými pocity bud to výjde nebo ne. Po překvapivém plavání kdy jsem vylezl na 9 místě kousek za Vabrouškem, kterého se mi podařilo po cca 10km na kole dojet. Až do 70km jsem sním absolvoval cyklistickou trat a akakoval 5 příčku celkového počasí, bohužel přepálené tempo, které mi při sjíždění vzalo síly, mě donutilo zvolnit a příjížděl jsem do depa s na cca 6 místě z 2 min. ztrátou. Běžeckou část už jsem nedokázal držet v mém závodním tempu  horko a vítr drtili většinu závodního pole(pocity na blití, bez energie) a cílem bylo pouze doběhnout (doklusat) , tak abych závod dokončil. Nakonec celkově 10 místo v čase 4h:42min. (plavání 30 min. , kolo 2:24 a běh 1h:42 min. Výsledky zde - http://www.czechtriseries.cz/results/track/8170?gender=M&returnUrl=%2Fresults%2Frace%3Fid%3D3515

Další příprava aktuálně probíhá na mém soutředění - dovolené v Chorvatsku, kde se snažím zaměřit pouze na objemy a vytrvalost a aklimatizovat na teplo. Poté bude následovat poslední start na větším závodě před Havají Ironman Piěštany - Slovakman.

Děkuji sponzorům za podporu: KOFOLA, inSPORTline, OPAMETAL, www.inTrener.cz, www.226km.cz a Femont

30.4. -  25.5. Měsíční blok:

I týden -  plavání 15km / kolo 220 km/ běh 60km/ poilování 3,5h - celkem 24h

Hlavní motivy:
PLAVÁNÍ - 3 x (12 x 25K max) 1 bez / 2 s piškotem / 3 s PACKAMA - vše start v 30s. mezi sériema 50 vypl.
KOLO - ANP INTERVALY - 1 + 2 + 3 + 4 + 4 + 3 + 2 + 1 
BĚH - tempařina -  5 x 2500m (tempo -  3:30-40/km) mezi 2 min. (výklus) 

2 týden -  plavání 15km / kolo 200 km/ běh 70km/ poilování 3,5h - celkem 24h

Hlavní motivy:
PLAVÁNÍ - 3x 50K start (ostře - šrot pod 45s.) + 2 x (100K rychle plavat T 1:30 - 1:35 + hned 200K svižně plavat T 1:35 - 40) mezi 10s.
KOLO - ČASOVKA   - 2 min. (hranice ANP) a 2 min. (pasta - max !!)
BĚH - rychlostní tempa - 600m + 800m + 600m + 800m + 600m (ostře T pod 3:20/km) meziklus 200m velmi lehce

3 týden -  plavání 15km / kolo 250 km/ běh 70km/ poilování 2h - celkem 24h

Hlavní motivy:
PLAVÁNÍ - 20 x 25K (4x ostrá + 1x lehká) start v 30s., 100 vypl. 20 x 25 s PAC (4x ostrá + 1x lehká) start v 30s.
KOLO - vytrvalost trénink nad 4h
BĚH - fartlek s krátkými úseky do 100m

+ PŘECHODOVÝ TRÉNINK:  5x (5 min. kolo našrot + 3 min volně) + ihned poté běh 30km tempo 4:30/km

Na konci týdne:

TRÉNINKOVÝ ZÁVOD MAMUTMAN - http://miko-cycles.cz/web/file/tt_absolutn%C4%9B.pdf

plavání 650m - tempo 1:30/100m  / kolo 36km -  40km/h průměr / běh 6,6km tempo 3:50/km
celkově 8 místo.

4 týden. oraz vyplavání, lehké kolo, klusy, technika

Za měsíc:

plavání - 60km
kolo - 800 km
běh - 220 km
cvičení - 12h

celkem 87h

Děkuji sponzorům za podporu: KOFOLA, inSPORTline, OPAMETAL, www.inTrener.cz, www.226km.cz a Femont

23.4.2018

Další týden přípravy mám za sebou. Týden jsem rozdělil na 2 tréninkové bloky a to do Čt  a od pátku soutředění s mými svěřenci v Jeseníkách.

Petr Kopřiva coach, triatlet, sparing

Děkuji sponzorům za podporu: KOFOLA, inSPORTline, OPAMETAL, www.inTrener.cz, www.226km.cz

Ut plavání hl. motiv 18x 100 s postupným zrychlováním poslední 4 start 1:30 pro mě strop - běh hlavní motiv 5x 600 na krev tempo cca 3:15/km - TRX. St plavání - kolo - kompenzační cvičení ČT plavání a padla, menší střevní virozka a odpočinek před soustředěním. Soustředění týmu bylo hlavně vydržat a co nejvíce časově odmakat. Pa dopoledne ještě odpočinek, kluci už makali. A přidal jsem se na odpolední běh - 14km volné tempíčko, tedy převážně do kopce a z kopce. So naplaváno 3km jednoducý motiv 5 min. rozpl. 2,5km v kuse T 1:35/100 a vyplavat do 3km. Kolo 95km v horách dlouhé kopce s lehce stupnovaným tempem až do max :-).  Běh 18km kopce - převážně volné tempo. V neděli odplaváno 2x 400 + 8x 100 + 16x 50, kolo 85km km královská etapa, kdo zná Jeseníky tak ví - Ondřejovice - Rejvíz- Jeseník - Vidly - Karlova studánka přes kopec - Vrbno - Karlovice - Heřmanovice a přes Sedlo poslední 2 kopce do Ondřejovic převýšení na 80km cca 1500m, všichni lehce prošití si dáváme skvělé Oranginy,které doplnily enregii a vydáváme se na 10Km běh opět 3km do kopce + 2km rovina a zpět.

V pondělí lehký oraz a jde se do další práce.

16.4.2018

Loni jsem se dokázal nominovat svým výkonem (3 místo AG) na IM WALES na Mistrovsství světa IM HAWAI, které se koná v říjnu tohoto roku. Rád Vám budu sdílet svou tréninkovou přípravu a pár tipů jak vypadá trénink triatleta.

 

Celou přpravu jsem rozdělil na dva vrcholy. První IM mě čeká u nás v červnu v Otrokovicích. Zde bych chtěl otestovat výkonnost a poté se pustit do přípravy na Hawaii, která se koná v říjnu tohoto roku. V průběhu přípravy se chci účastnit z plného tréninku ČP - 1/2 - Pálava Race, celý v Pieštanech,, který je svým klimatem velmi podobný Hawaii :-) další závod jako je Praha a Ždár nad Sázavou zatím s ? podle aktuálních pocitů. 
Aktuálně mám za sebou 7 měsíců tréninku a cca 525h dřiny. Převážně obecnou a silovou přípravu nyní v posledních měsících vystřídala běžecká a plavecká tempařina. (příklad motiv běh 5x 2km tempo 3:35 -40/km, plavání 50x50 (10x start v 65s, 10x start v 60s, 10x v 55s, 10x v 50s, 10 x v 45s.)  Na kole pomalinku začínám najíždět s cyklisty a prvních 500km jsem absolvoval při průměném tempu 33Km/h a více. :-)) . Nyní mám za sebou odpočinkový týden s 20h převážně lehkého tréninku :-)). Můj typický týden triatleta a trenéra Ut - So. 6:00 - 7:00 plavání, dopoledne lehce odklusat se svými svěřenci, odpo 2x týdně převážně individuální trénink dráha - tempo ryhlost atd.., 2x týdně St a Ne kolo s cyklisti a do toho cca 5-6h fuknčního tréninku se svými svěřenci (TRX, kruháče, silová gymnastika) kompenzační cvičení apod. 

Kromě tréninkových dávek je také potřeba se podílet na realizaci závodu a finančního zajištění. Zde bych chtěl poděkovat svým dosavadním sponzorům -KOFOLA, inSPORTline, OPAMETAL, www.inTrener.cz, www.226km.cz

Petr Kopřiva trenér a triatlet inTrener.cz

Diskuze

Nebyly nalazeny žádné příspěvky.